Wednesday, May 27, 2009

Sukan Pasti Peringkat Kawasan

Pada Ahad lepas, Pasti Kawasan telah mengadakan Temasya Sukan Pasti peringkat kawasan. Berikut adalah antara gambar yang dirakam yang sempat masukkan dalam blog ini. Ada banyak lagi gambar dirakam, insya-Allah saya akan masukkan sedikit masa lagi. Anda lihat gelagat pelajar-pelajar dan juga ibubapa.
Malah ada ibubapa yang melepasi tali sempadan kerana teruja dengan pasukan yang diwakili oleh anak mereka.
Tahniah buat Pasti Aishah kerana berjaya merampas tahta juara bolasepak dari Pasti As-Solihin. Acara bolajaring dimenangi juga dari Pasti Aishah. Tahniah dan teruskan kejayaan.
Berikut adalah pasti yang mengambil bahagian (semua pasti mengambil bahagian):
1. Pasti Aishah 1 & 11
2. Pasti As-Solihin
3. Pasti Thohiriyah
4. Pasti Huda
5. Pasti Mustaqim.
Insya-Allah bilangan pasti akan bertambah pada tahun hadapan untuk menampung pelajar-pelajar pra-sekolah dan pastinya PASTI adalah tempat melahirkan Generasi Al-Quran.
Pemain-pemain bolasepak dengan aksi seperti pemain liga bolasepak negara

Tidak ketinggalan barisan pemain-pemain bola jaring dengan gayanya tersendiri.

Saturday, May 16, 2009

PUAN FARIDAH DAWAN; TOKOH GURU PASTI KEBANGSAAN 09

Dilahirkan pada 2 Mei 1968 di kg Gajah Perak. Terlibat dengan PASTI dari 1988 selepas tamat peperiksaan STPM mengajar pada mulanya suka-suka tapi lama kelamaan membuatkan beliau tertarik dengan PASTI walaupun imbuhan untuk mendidik anak-anak PASTI tidak seperti tawaran yang pernah beliau dapat.
Namun hatinya sudah terpaut dengan PASTI beliau juga terlibat dengan PAS seiring dengan penglibatan beliau di dalam PASTI...


Pada 1987 beliau menjadi AJK penaja penubuhan DMP Kg Gajah..dan pada umur 22 tahun beliau telah diberi amanah sebagai ketua DMP kawasan Kampung Gajah.
Beliau telah bertemu jodoh dengan Mohd Hasyim bin Yahya dan telah dikurniakan 7 orang cahaya mata namun pada tanggal 26 Julai 2006


..Telah berlaku satu kemalangan maut semasa dalam perjalanan menziarahi anaknya di Ma'ahad Al-Islah Sungai Lampam (Jalan kampung Gajah - Teluk Intan) yang melibatkan beliau sekeluarga..suaminya telah meninggal dunia didalam kejadian itu..beliau dan 2 orang anaknya cederah parah dan dimasukkan ke wad ICU Ipoh.


Berita kematian suami tercinta hanya diketahui setelah 5 hari kejadian berlaku ,dengan tabah beliau meneruskan kehidupan sebagai ketua keluarga dengan pendapat dari imbuhan guru PASTI sebanyak RM3oo sahaja serta sumbangan dari orang ramai..


Hasil tarbiyyah yang diterima beliau cekal meneruskan kehidupan membesar dan mendidik anak-anaknya walaupun keseorangan sebagai ketua keluarga,beliau tidak pernah memberi alasan untuk tidak terlibat dengan apa saja program anjuran PASTI atau parti Puan Faridah Dawam seorang yang sentiasa berfikir untuk memajukan PASTI dan parti..
Bersama iltizam dan sokongan-sokongan dari teman-teman seperjuangan.. beliau bertekad meneruskan perjuangan memastikan anak-anaknya.. murid-murid PASTI dan masyarakat keseluruhannya memahami Islam dan seterusnya syariat Islam tertegak di bumi Malaysia yang tercinta ini.


Kini beliau diamanahkan sebagai Ketua Majlis Guru PASTI Kawasan Pasir Salak dan Timbalan Ketua Majlis Guru PASTI Negeri Perak.


Selamat Hari Guru: Sajak

Guru O Guru

Oleh: Sasterawan Negara Usman Awang

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,

Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta,

Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara,

Jika hari ini seorang ulama yang mulia,

Jika hari ini seorang peguam menang bicara,

Jika hari ini seorang penulis terkemuka,

Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa,

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis baca.



Nukilan: Al-Bakri fi Muar

Buat semua golongan pendidik,

Terimakasih kerana mendidik anak-anak kami - ibubapa

Terimakasih kerana ilmu yang diajar dan halalkan ilmu yang diajar - pelajar

Terimakasih kerana bersusah payah menjalankan amanah tanpa imbuhan (khas buat cikgu Pasti) - admin

Ya Allah, kau anugerahkanlah rahmat kepada mereka golongan pendidik, cukupkanlah rezeki mereka, permudahkan urusan mereka, AMIN.

Wednesday, May 13, 2009

Temasya Sukan Pasti



PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM (PASTI) KAWASAN BAKRI

DENGAN SEGALA HORMATNYA KAMI MENJEMPUT TUAN/PUAN

KE :


TEMASYA SUKAN PASTI KAWASAN BAKRI


Pada 24 MEI 2009 Ahad
Masa 8.00 pagi hingga 12.30 tengahari
Tempat Padang Taman Desa, Sg Abong


Acara yang dipertandingkan
(Pertandingan Bola Sepak, Pertandingan Bola Jaring, Sukaneka Ibu Bapa dan pelajar)

Saturday, May 2, 2009

Peraduan Melukis anjuran Pengusaha Shell Jalan Salleh

Pada 2 Mei, 2009, Pasti As-Solihin mendapat jemputan ke program pengusaha Shell Jalan Salleh. Admin bagi pihak Pasti Kawasan merakamkan jutaan terimakasih diatas jemputan tersebut.



Jom sembang